Training 'Heldere communicatie'

Een prettige sfeer thuis of op het werk is wel zo fijn. Toch heb je je familieleden en, op je werk, je collega's niet voor het kiezen. Het is menselijk dat je niet met iedereen een 'klik' hebt.

 

Maar soms is aardig of professioneel blijven, erg lastig. Dan is een blik of opmerking van de ander voldoende om je ineens weer 'hop' bovenop de kast te krijgen of laat je je meeslepen door allerlei gedachten en emoties.

 

In groepen worden regelmatig, bewust en onbewust, 'spelletjes' gespeeld. Sommige situaties zijn zo voorspelbaar en interactiepatronen blijven zich herhalen. Je voelt aan dat het op niets uitloopt en de energie lekt helemaal weg. In een spel ligt een uitnodiging besloten. Een uitnodiging om te gaan redden, aanklagen of zeuren. Herkenbaar? Het werkelijke probleem wordt nooit opgelost. 

Je hiervan bewust worden, zorgt ervoor dat je uit deze patronen kunt stappen.

 

Dat begint natuurlijk met het (h)erkennen wat eenieder bijdraagt en in welke rol jijzelf en de ander stapt. Daarnaast is het heel interessant om te ontdekken waarom die vervelende collega, zeurende klant en zelfs een mopperende schoonmoeder zo waardevol voor je kan zijn.

Anderen kunnen namelijk een prachtige spiegel voor je zijn. Die 'wijzende vinger' van jezelf en de kinderwijsheid 'Wat je zegt, ben jezelf', kunnen je mooie inzichten geven. Want we gaan ook aan de slag met ieders persoonlijke irritaties en oordelen. 



We maken in deze prikkelende training voor je team of je individuele coachtraject gebruik van technieken uit de positieve psychologie, Transactionele Analyse en mijn coach praktijk, zoals de ‘Free Your Mind Methode’. Deze zijn na de workshop eenvoudig zelf toe te passen.

 

Wat neem je mee:

 

  • Inzichten over het, in essentie, ontstaan van irritaties en waardoor iemand je zo kan ‘raken’
  • Kennismaking met je persoonlijke ‘schaduwkant’
  • Een eenvoudige aanpak om je ‘irritaties en oordelen’ te lijf te gaan
  • Meer loskomen van irritaties en oordelen

Met dit prachtige team mocht ik aan de slag om samen te onderzoeken welke neigingen we eigenlijk hebben tijdens een gesprek, en welke behoefte hieruit blijkt. Waarom we, in relatie tot bepaalde personen, steeds dezelfde patronen herhalen en een bepaalde rol aannemen, die vaak niet zo effectief of gezond blijkt te zijn. Daarnaast werd het duidelijk wat een bepaalde irritatie over onszelf zegt en wat we met deze informatie kunnen, zodat we deze irritatie makkelijker kunnen loslaten. 

 

De ‘werkelijke ontmoeting’ met een ander aangaan is niet altijd zo eenvoudig. Maar je bewust worden van deze ‘gewoontes’, helpen je wel. Je krijgt zo meer keuzevrijheid om het de volgende keer anders te doen.

 

In een groepsopstelling mochten onderlinge dynamieken en de huidige verhoudingen in het team zichtbaar worden. Vervolgens kon er voor meer gewenste posities gekozen worden, waarin ieders ‘plek’ nog prettiger en optimaler voelde.

 

Deze collega's zijn een stap dichter bij zichzelf én elkaar gekomen.